Dlaczego wprowadziliśmy wideoweryfikację na KupFundusz.pl?
Wprowadzenie drugiej metody weryfikacji klientów KupFundusz.pl, także tych którzy już inwestują za pośrednictwem naszej platformy wynika z regulacji prawnych dotyczących przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Przepisy prawne wskazują na podwójną weryfikację tożsamości każdej osoby, która posiada jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych.
KupFundusz.pl to jedyny w pełni internetowy dystrybutor funduszy inwestycyjnych, dlatego drugi sposób weryfikacji tożsamości naszych klientów również ma zdalny charakter. Automatyczna wideoweryfikacja to najszybsza, najdokładniejsza i najnowocześniejsza z dostępnych na rynku metod weryfikacji tożsamości klientów finansowych.
Kogo dotyczy wideoweryfikacja?
Potwierdzenie tożsamości poprzez wideoweryfikację dotyczy wszystkich użytkowników platformy KupFundusz.pl, którzy do tej pory jej nie wykonali, a chcą mieć dostęp do strefy transakcyjnej, umożliwiającej kupno, zamianę i sprzedaż funduszy inwestycyjnych bez opłat dystrybucyjnych. Konieczność wideoweryfikacji obejmuje także użytkowników, którzy posiadają już dostęp do strefy transakcyjnej, ale zostali zweryfikowani tylko jedną metodą (np. poprzez przelew weryfikacyjny 1 zł).
Jak zrobić wideoweryfikację i na czym ona polega?
Proces wideoweryfikacji trwa około 2-3 minuty. Do jego przeprowadzenia konieczne są:
- dokument tożsamości (ten sam, który został zarejestrowany na KupFundusz.pl),
- telefon komórkowy z kamerą,
- dobre oświetlenie.
Wideoweryfikacja składa się z dwóch etapów:
- zrobienia zdjęcia dokumentu tożsamości,
- wykonania trzech ruchów głową i zarejestrowania ich za pomocą kamery telefonu komórkowego.
Wideoweryfikacja na KupFundusz.pl - Q&A
Czy wideoweryfikacja jest bezpieczna?
Wideoweryfikacja przeprowadzana jest przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i najnowocześniejszych technologii. Z tej metody weryfikacji tożsamości klientów korzysta już wiele instytucji finansowych, w tym banków i towarzystw funduszy inwestycyjnych. Wideoweryfikacja staje się standardem w instytucjach finansowych, wypierając dotychczasowe formy weryfikacji tożsamości klientów.
Mam już dostęp do strefy transakcyjnej. Co się stanie, jeśli nie wykonam wideoweryfikacji?
Brak przeprowadzonej wideoweryfikacji może spowodować czasowe ograniczenia w dostępie do wybranych funkcjonalności platformy, w tym do składania zleceń kupna, sprzedaży i zamiany funduszy, a ostatecznie skutkować zablokowaniem dostępu do strefy transakcyjnej lub strefy funduszy zagranicznych.
Do kiedy muszę wykonać wideoweryfikację, jeśli mam już dostęp do strefy transakcyjnej?
Wideoweryfikacja powinna zostać wykonana do 21 października 2021 roku, jednak jej późniejsze przeprowadzenie też będzie możliwe. W przypadku niewykonania wideoweryfikacji we wskazanym terminie, należy pamiętać o możliwości zablokowania dostępu do składania zleceń w wybranych towarzystwach lub zablokowania całej strefy transakcyjnej. O konieczności jej wykonania będzie przypominać komunikat pojawiający się każdorazowo po zalogowaniu na konto. Komunikat będzie się wyświetlał do czasu pozytywnie przeprowadzonej wideoweryfikacji.
Nie chcę wykonywać wideoweryfikacji. Czy moje pieniądze w funduszach są bezpieczne?
Tak, środki zainwestowane poprzez platformę KupFundusz.pl są bezpieczne. Pieniądze, w postaci jednostek lub tytułów uczestnictwa, cały czas pozostają na rejestrach prowadzonych przez fundusze inwestycyjne. Użytkownik platformy jest ich jedynym właścicielem.
Czy wideoweryfikacja to czynność jednorazowa?
Tak. Nie będziemy prosić o ponowne wykonanie wideoweryfikacji.
Co zrobić, jeśli nie mogę wykonać wideoweryfikacji?
Jeżeli z przyczyn technicznych nie można dokonać wideoweryfikacji, należy skontaktować się z nami pod numerem 22 599 42 67, na czacie lub poprzez formularz kontaktowy. Nasz pracownik udzieli wskazówek, jak skutecznie przejść przez proces wideoweryfikacji, a w uzasadnionych przypadkach zaproponuje jedną z alternatywnych metod:
- Wykonanie weryfikacji dokumentu tożsamości w Punkcie Obsługi Klienta KupFundusz SA, w Warszawie przy ulicy Skierniewickiej 10A, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania.
- Rozmowę wideo z naszym pracownikiem, po wcześniejszym umówieniu terminu.
- Spotkanie z pracownikiem KupFundusz SA w dowolnym miejscu w Polsce, po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania (tylko w przypadku jednoczesnego aktywowania strefy funduszy luksemburskich).
Powyższe rozwiązania zostaną uznane za wykonanie drugiego sposobu weryfikacji tożsamości, zamiast wideoweryfikacji.
Wydaje mi się, że wszystko robię poprawnie a wideoweryfikacja kończy się niepowodzeniem. Co robić?
Każdy użytkownik ma trzy próby wykonania wideoweryfikacji, które odbywają się w sposób automatyczny.
Jeśli po trzeciej nieskutecznej próbie nadal pojawia się komunikat o odrzuceniu wideoweryfikacji, nasz pracownik sprawdza przyczynę odrzucenia. W uzasadnionych przypadkach ma możliwość ręcznej akceptacji wideoweryfikacji.
Jeśli przyczyną odrzucenia jest problem krytyczny (np. brak możliwości odczytu danych z dokumentu, ucięte zdjęcie dokumentu itp.), nasz pracownik skontaktuje się telefonicznie lub mailowo w możliwie najszybszym terminie.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w przypadku nieudanej weryfikacji:
- Dokument zarejestrowany na KupFundusz.pl. Podczas weryfikacji korzystaj z dokumentu tożsamości, który został podany podczas rejestracji. Możesz zmienić go w dowolnym momencie w ustawieniach swojego konta na KupFundusz.pl.
- Telefon komórkowy z aparatem. Do zrobienia wideoweryfikacji potrzebujesz telefonu z aparatem fotograficznym, za pomocą którego zrobisz zdjęcia dokumentu tożsamości oraz nagrasz wykonywane przez Ciebie gesty. Jakość zdjęć musi pozwolić na odczytanie danych osobowych. Zdjęcie wykona się automatycznie, kiedy będzie odpowiednio ostre. Fotografię możesz wykonać także samodzielnie, klikając przycisk wyzwalacza.
- Dobre oświetlenie. Oświetlenie jest bardzo ważne dla poprawności odczytu danych ze zdjęcia Twojego dokumentu tożsamości. Zdjęcia możesz wykonać zarówno w świetle dziennym, jak i przy sztucznym oświetleniu. Zadbaj o odpowiednią jasność pomieszczenia.
- Odpowiednie umiejscowienie dokumentu. Dokument tożsamości umieść pomiędzy niebieskimi liniami, które wyświetlają się na ekranie telefonu. Nie zasłaniaj żadnego fragmentu.
- Gesty wykonywane w czasie wideoweryfikacji. Podczas weryfikacji system poprosi o wykonanie 3 różnych gestów. Postaraj się, aby były one czytelne, nawet trochę przesadzone – tak, aby algorytm mógł odczytać je poprawnie. Pamiętaj też, żeby między poszczególnymi gestami wrócić do pozycji wyjściowej.